Wie is Marit?

Leer Marit beter kennen

Al vanaf kleins af aan wilde Marit in de schijnwerpers staan. Ze deed mee met songfestivals en bij de eindmusical van groep 8 kreeg ze een van de hoofdrollen. Als afscheid van een juf op de basisschool gingen ze op schoolreisje naar Beeld En Geluid museum in Hilversum en dat vond ze geweldig. Ze dacht meteen ‘dit wil ik later ook gaan doen’. Het plannen van dingen zat er ook al vroeg in. Ze maakte aftelkalenders voor elk schoolreisje waar ze naar toe gingen.

In 2013 begon ze haar blog op Girlscene en werd ze een van de topbloggers. In 2014 maakte ze haar eigen blog aan en dat gebeurde puur uit verveling. Iedere dag postte ze daar een artikel op en dat ging van fashion tot beauty en van verhalen schrijven tot tips geven over allerlei onderwerpen.

Eind 2015 komt ze bij de lokale omroep in Sneek en Leeuwarden terecht via een vriend die daar al een programma maakte. Eerst werkte ze achter de schermen en schreef ze het muzieknieuws, maar al snel vertelde ze in een wekelijks item zelf het nieuws.

In 2016 besloot ze om een eigen YouTube kanaal te starten waarin ze tegen de camera ging praten. Een paar maanden later nam ze ook de camera mee om te vloggen. Voorheen vlogde ze al wel, maar postte ze de beelden nergens op omdat ze bang was voor reacties van klasgenoten. Marit heeft gevlogd met o.a. de band Kensington, Arjen Lubach, Domien Verschuuren, Michiel Veenstra en Nanne Meijer.

In juli 2016 deed Marit voor het eerst mee aan Kermis FM. Een groot mediaproject tijdens de Tilburgse Kermis. In september 2016 ging ze naar MBO College Hilversum voor de opleiding TV-productie en evenementen. Een grote nieuwe stap: van een klein boerendorpje naar de grote stad. Een jaar later, juli 2017, besloot Marit om voor een tweede keer mee te doen aan KermisFM. Dit keer ook voor de schermen. Ze presenteerde als Social Vrouw de Socials in het programma KermisVandaag.

In februari 2017 kreeg Marit de kans om opnames te maken voor KX Radio, in 2005 opgericht door Rob Stenders. Ze interviewden kijkers van Wie Is De Mol, besprak haar weekend en vertelde van allerlei verhalen.

In 2019 liep Marit een half jaar stage bij radiozender 100% NL. Een zender dat zich richt op Nederlandse muziek. Ze mocht daar aan de slag als producer. Samen met Chantal Hutten maakte ze de middagshow op 100% NL van 16.00 tot 19.00. Op vrijdag werd deze show gemaakt met Koen Hansen en Stephan Jacobs.

In september ging Marit een nieuwe weg tegemoet. Ze kreeg de kans om aan de slag te gaan bij de talentenzender van Talpa: XM The Talent Station. Een radio-opleiding voor talenten die zich graag verder willen ontwikkelen. XM gaf ook de mogelijkheid om een podcast te maken. Daaruit is De Muziekkeuken ontstaan. Een podcast dat gaat over mensen achter de muziek die een artiest laten stralen.

In 2020 word Marit redacteur bij de songfestivalwebblog Songfestival Update. In aanloop naar het (Junior) Eurovisie Songfestival doet Songfestival Update verslag van het laatste Songfestival-nieuws en de ontwikkelingen rondom de Nederlandse inzending. Op het eigen YouTube-kanaal verschijnen het hele jaar door verschillende video-series, waarin wordt vooruitgekeken en wordt teruggeblikt.

Omdat Duncan Laurence het Songfestival won, daalde het muziekfestijn in 2021 neer in Rotterdam. Marit, die gek is van het Songfestival, word daardoor geïnterviewd door onder andere het NOS Journaal, VRT nieuws en Koffietijd.

Voor NPO Radio 2 DJ Tannaz Hajeby mocht Marit een logo ontwerpen voor de podcast De Eerste Keer. Deze podcast werd uitgevoerd in 2019 tot en met november 2021.

In 2022 besluit ze om het roer om te gooien en een andere passie te volgen: Scandinavië. Marit gaat aan de slag bij een tour operator die zich richt op het noorden en westen van Europa, waar ze met veel plezier haar enthousiasme over deze bestemmingen kan delen. Ook op YouTube plaatst ze een aantal vlogs over reizen naar onder andere Denemarken en Zweden.

De vlogs op YouTube blijven in al die jaren bestaan en ze filmt regelmatig concerten van haar favoriete artiesten. Haar YouTube streams staat op meer dan 240.000 views. Naast YouTube word ook Instagram en TikTok steeds populairder. Een TikTok over een concert van Zara Larsson leverde haar 800 miljoen views op.

In 2023 word Marit gevraagd om elke week aan te schuiven bij Out Loud Pride Radio op Radio4All om het laatste Songfestival nieuws te brengen. De presentator is Henri Haan.